torsdag den 28. februar 2013

Biografisk analyse af "Hærværk", 1930.


Tom Kristensen (1893-1974)
Født i London, flytter med familien tilbage til Danmark i 1896
Cand. Mag. I dansk, tysk og engelsk ved Københavns universitet i 1919
Ansat ved Politiken som anmelder fra 1923-1963, med en afbrydelse fra 1927-1931
Har været på lange udenlandsrejser til bl.a. Spanien og Asien, hvor han samlede materiale.
Har været gift 5 gange, den 3. kone døde af sin afhængighed, alkohol og piller. I perioder var alkohol i store mængder en del af hverdagen for ham.
En af 1900-tallets betydeligste danske forfattere.
Medstifter af Det Danske Akademi i 1960.

Tom Kristensen har skrevet både digte, rejsebøger, romaner, børnebøger og erindringer, var også kendt som kritiker og oversætter.
Det er stærkt ekspressionistiske farverige sprogudladninger og ord, der er kendetegnende for Tom Kristensens forfatterskab. I noveller, digte og romaner har Kristensen fokus på storbyen og dens lyde, musik, tempo og søvnløshed.
Tom Kristensen var inspireret af sin klassekammerat Emil Bønnelycke i bl.a. de ekspressionistiske digte. Og af filosoffen Friedrich Nietzsches mantra: ”Man må endnu have kaos i sig for at kunne føde en dansende stjerne”. (Man skal have lidt kaos i sig, for at kunne skabe noget genialt).

Hærværk er en tredjepersonsfortælling, om den fallerede digter og anmelder Ole Jastrau, som siger sit job op på ”dagbladet” og lægger sit liv bag sig for at gå i hundene og drikke sig ihjel. (Kunne være taget som et uddrag af hans eget liv)
I 1927, vælger Tom Kristensen at sige sit job op på Politiken, bliver afholdsmand og pakker sig ned og fordyber sig i processen i at skrive "Hærværk". I de næste 3 år arbejder han med romanen og kommer på den måde af med sit indre kaos.

s. 222 linje 33: "Den tomme flaske rullede på gulvet som i en kahyt". (Dette kunne være taget fra af en af hans egne rejser.)

s.222 linje 6-8 og 34-40: Tolker vi som, at livet tvinger (Ole Jastrau), Tom Kristensen til at konfrontere sit kaos og starte på en frisk. Distancerer sig fra sine materielle goder. Hvilket passer godt til det at Tom Kristensen og befolkningen generelt og måske i særdeleshed kunstnere, reflekterede over verdens tilstand efter 1. verdenskrig. Muligheden for at starte forfra og bygge noget nyt og bedre op.
Vi tænker at han vil fortælle om det kaos der har været i ham. Og ved at udtrykke sig på den måde, får han gjort op med sine indre dæmoner.


Kilder; Forfatterweb.dk, Gyldendal.dk, Litteratursiden.dk

Trine, Morten, Veton, Stine og Jane.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar